boventoonzang

Boventonen

 

 

Een van de krachtigste hulpmiddelen voor klankhealing is de eeuwenoude techniek van boventoonzang. Het boventonenzingen ontstond in Centraal-Azië. Daar wordt het al eeuwenlang beoefend door sjamanen van Mongolië en Tuva, in Zuid-Afrika waar het gebruikt wordt door de Xhosa-vrouwen, en in Tibet, waar het exclusief gebruikt wordt door de Lama’s.

 

Het zingen van boventonen, ook wel harmonischen genoemd, is een prachtige vorm van muzikale expressie geworden. Bekend als khöömii of khoomeï in Azië, Ngqokolo bij de Xhosa of boventoonzang/vocale harmonieleer in het Westen, staat het een enkele persoon toe om te zingen met twee, drie of zelfs vier gelijktijdige klanken.

 

Via doelgerichte intentie en het gebruik van zoveel mogelijk resonators in het lichaam en de schedel, kan men de deeltonen waar de stem uit bestaat versterken. Deze boventonen worden gehoord als heldere, fluit- of bel-achtige tonen boven het lagere gegons van de stem.

 

Het gaat niet zomaar om vocale acrobatenkunstjes. Er ontstaat een krachtige, multidimensionele golf die werkzaam is op verschillende niveaus.

De fundamentele- of grondtoon van de stem werkt vooral op het fysieke lichaam, terwijl de boventonen, de pure regenboogkleuren van de stem, vooral werken op de subtiele lichamen. Net zoals laserstralen lossen deze boventonen kristallisaties van potentieel schadelijke energie in de aura en de chacra's op, en voorkomen zo dat ze het fysieke lichaam bereiken.

 

Akoestische instrumenten zoals de didgeridoo, Tibetaanse klankschalen, gongs, monochors en tampura werken op dezelfde manier als de stem, aangezien ze rijk zijn aan hoorbare boventonen. De stem is echter veel krachtiger omdat ze op een meer directe manier intentie overdraagt dan een instrument. In je stem kan je intentie leggen.

 

Elektronische instrumenten en machines hebben niet het volledige harmonieuze spectrum en zijn daarom beperkt in hun therapeutische potentieel.

 

Contact

 

info@sonhora.be

0498081375